Wskazówki do pracy


Praca z dziećmi z ADHD to wyzwanie zarówno dla rodziców jak i nauczycieli. Dlatego do osiągnięcia najlepszych rezultatów niezbędne jest współdziałanie rodziców i pedagogów.

Najskuteczniejsze działania w pracy z dziećmi:

  • ustal jasne zasady i konsekwencje, pilnuj ich przestrzegania,
  • zauważaj i wzmacniaj wszelkie pozytywne zachowania,
  • motywuj do działania,
  • wspieraj sukcesy dziecka,
  • przywróć dziecku poczucie własnej wartości.

W szkole wykorzystaj energię dziecka i rozładuj jego napięcie w następujący sposób:

  • wycieranie tablicy
  • podlewanie kwiatów,
  • przynoszenie kredy,
  • zbieranie lub rozdawanie zeszytów klasowych,
  • poprowadzenie krótkiej gimnastyki rozciągającej.

Jak odrabiamy lekcje?

  • Przede wszystkim nie włączaj radia, telewizora, komputera, ani innych urządzeń, które mogłyby niepotrzebnie rozproszyć uwagę dziecka. Pamiętaj – wyłączenie uruchomionego już urządzenia jest zawsze o wiele trudniejsze. Dziecko, któremu nagle odcina się dopływ przyjemności staje się nerwowe, buntuje się i przekonanie go do zadania może okazać się niemożliwe.
  • Wyznacz czas rozpoczęcia zadania.
  • Ustaw w miejscu widocznym dla dziecka minutnik, który będzie odliczał czas do rozpoczęcia zadania.
  • Pamiętaj, że dzieci często zostawiają wszystko na ostatnie sekundy, dlatego dany czas nie powinien przekraczać 15 minut. Jest to na tyle długo, żeby dziecku dało poczucie wolności i na tyle krótko, żeby rodzic nie miał okazji do „trucia”.
  • Bardzo krótko przypomnij o korzyściach jakie dziecko osiągnie podejmując się wykonania zadania, np. czas na tv, dłuższa zabawa z kolegami itp.
  • Unikaj długich, monotonnych przemówień, które zabiorą dziecku jego „czas wolności” i skutecznie zniechęcą do pożądanego działania.
  • Zauważ i doceń wysiłek.